• Katrien Hernalsteen

Is bewegen gezond?

Bijgewerkt: jan 22

Auteur : Katrien Hernalsteen.

Juli 2020



In deze Blog wil ik graag ingaan op het aspect beweging binnen een gezonde levensstijl. Van jong tot oud is het bekend dat bewegen gezond is.


Kent u het verhaal van de Marathon? (1) Het verhaal bestaat in verschillende versies. De rode draad in de overlevering is dat de boodschapper, Pheidippides, na een zware inspanning overlijdt.


Wat is er nu precies gezond aan bewegen? Het antwoord is meerledig. Eigenlijk zou je kunnen zeggen: Dat hangt ervan af, maar waarvan dan precies?

Het voedingscentrum verwijst in zijn aanbevelingen rond bewegen (2) naar de beweegrichtlijnen 2017. In deze richtlijnen worden twee doelgroepen onderscheiden: Jeugdigen (4 t/m 17 jaar) en volwassenen en ouderen (18 jaar en ouder). Kennelijk is het advies leeftijdsafhankelijk.

Verder valt in de richtlijn op dat voor jeugdigen dagelijks een uur matige of intensieve inspanning wordt geadviseerd terwijl dat voor 18-jarigen nog maar 150 minuten per week is, verspreid over meerdere dagen.


Ik kan mij voorstellen dat dit advies vervolgvragen oproept : wat versta ik precies onder matige of intensieve inspanning? Wat doe ik als ik net 18 jaar oud geworden ben, of 45 jaar geworden ben, of 81? En wat dacht u van een diabetes type 1 patiënt van 31 jaar oud? Iemand die zwanger is? Een voetballer in de jeugdselectie?


Om op de eerste vraag terug te komen: Wat versta ik precies onder matige of intensieve inspanning? Dat hangt ervan af. Voor een fitte 45-jarige vrouw gelden andere regels dan voor een man van 60 jaar met overgewicht en diabetes. Een zwangere vrouw heeft ten opzichte van die 45- jarige net als een tachtigjarige hartpatiënt een meer persoonlijke benadering nodig.


Het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (3), de beroepsvereniging voor fysiotherapeuten geeft in zijn “Programma Beweegzorg” adviezen rond beweeggedrag en leefstijlverbetering voor mensen met een (hoog risico op een) chronische ziekte zoals diabetes, hart- en vaatziekten, obesitas en depressie.


Kennelijk is een goed beweegadvies afhankelijk van veel factoren met betrekking tot leeftijd, conditie en eventuele onderliggende indicatoren van ziekte en gezondheid.

Juist de professional kan u helpen op een verantwoorde wijze aan uw gezondheid te werken ongeacht uw leeftijd en ziekte.


Professionals zoals fysiotherapeuten, mental coaches maar ook diëtisten, personal trainers, huisartsen, etcetera werken samen rond dit thema bewegen. De fysiotherapeut adviseert- en begeleidt u bij het behalen van uw doelstellingen.


Tijdens een behandeling rond uw beweeggedrag kan het soms motiverend zijn terugkoppeling te krijgen over voortgang. Uw gewichtsontwikkeling kan hierbij betrouwbare en objectieve informatie opleveren. Uw diëtist, fysiotherapeut maar ook personal trainer en/of lyfestyle coach heeft met Sinque een extra motiverend instrument waarmee u samen gestelde doelen kunt bereiken.


In het begin van het artikel heb ik geprobeerd uit te leggen dat de gezondheidseffecten van beweging weliswaar bestaan maar dat de invulling bepaalt in welke mate dat echt zo is. De relatie met een professional en een goed feedback instrument zijn onmisbaar.




Referenties:

(1) Marathon. (2020, oktober 20). Bron wikipedia.org: https://en.wikipedia.org/wiki/Marathon

(2) Beweeg en sport jij genoeg? (2020, oktober 20). Bron Voedingscentrum.nl: https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema/eten-bij-sport-en-beweging/beweeg-ik-genoeg-.aspx

(3) (2020, oktober 21). Bron Kngf: https://www.kngf.nl/


37 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven
  • Instagram
  • Facebook

Privacy en algemene voorwaarden